Szepaniak Oy turvaa teollisuuden raaka-ainekuljetuksia ja lämmityksen huoltovarmuutta Raskoneen avulla

Puu- ja hakekuljetukset ovat kriittisessä roolissa niin mekaanisessa ja kemiallisessa metsäteollisuudessa kuin kaukolämmön tuotannossakin. Pääasiassa Itä- ja Keski-Suomessa erilaisia logistiikkapalveluita tarjoava Szepaniak Oy parantaa kuljetustensa sujuvuutta Raskoneen avulla.

Imatralta käsin toimiva, yli 50-vuotias Szepaniak Oy on erikoistunut metsäteollisuuden ja energialaitoksien tarpeisiin vastaaviin puutavaran kuljetus- käsittely- ja varastointipalveluihin yhteensä 130 hengen henkilökuntansa ja monipuolisen kaluston voimin. Maantiellä heidän kalustonsa kuljettaa metsäteollisuuden alkutuotteita ja energialaitosten polttoainetta kuten puuta, haketta, kuorta ja turvetta.

”Korona-aikaan ajettiin Itä-Suomesta lämpölaitoksille tavaraa kehäkolmosen sisäpuolelle huoltovarmuustehtävissä”, muistelee toimitusjohtaja Pekka Szepaniak. ”Edelleen talvipakkasten aikaan ajetaan 24/7, kun on haastavimmat kelit.”

Kuljetusten sujuvuutta ja ympäristöystävällisyyttä yritys varmistaa yhtäältä viimeistä tekniikkaa edustavalla uudella kalustolla, toisaalta toimivalla kumppanuudella Raskoneen kanssa.

”Kaiken merkkiset autot ja perävaunut – Raskone hoitaa huollot ja korjaukset”, kehuu Pekka jo 90-luvulla alkanutta yhteistyötä. ”Katsastuspalvelu, jarruajot ja akselien suuntaukset ovat myös tärkeä osa yhteistyötä. Eniten käytämme Lappeenrannan korjaamoa, mutta myös Mikkelin ja Joensuun toimipisteitä.”

 

Joustavaa osaamista

Hydrauliikka on tärkeässä osassa puu- ja hakekuormien käsittelyssä. Puhtaat hydrauliikkaviat hoituvat Szepaniak Oy:n omalla korjaamolla, mutta määräaikaishuoltojen yhteydessä havaitut hydrauliikkaviat korjataan Raskoneella samalla kertaa.

”Samalla pysäkillä seisomisella saadaan kaikki kerralla kuntoon”, kuvailee Pekka Szepaniak. ”Samaa on kokeiltu myös renkaiden kanssa: jos huoltomies huomaa rengasvian, hoitaa rengasfirma asian kuntoon Raskoneen tiloissa.”

Pekka Szepaniak arvostaa myös Raskoneen pitkiä aukioloaikoja, jotka koituvat suoraan heidänkin asiakkaidensa eduksi.

”Jos autossa ilmenee vaikkapa iltavuoron alussa kello 15 jälkeen joku pieni vaurio, ei tarvitse sanoa asiakkaalle, että auto seis ja seuraavana aamuna korjaamoon”, Pekka kuvailee. ”Auton voi korjata illalla ja se on jo aamuvuoron alussa liikenteessä.”

 

Kuljettajien apuna

Raskoneen joustavuutta arvostetaan myös ratin takana. Oman korjaamon sulkeuduttua klo 16 voi kuljettaja soittaa Raskoneelle, jos illalla perävaunussa tai nosturissa on ongelmia.

”Usein perävaunun jarrusatulan ja jarrulevyn välissä voi olla maantiepölyä tai kiviä laahaamassa”, kertoo Pekka Szepaniak. ”Raskoneella on voitu tutkia heti, pitääkö vaihtaa osia ja saatu auto liikenteeseen saman tien. Toimitus on viivästynyt, muttei katkennut!”

Kokemuksiensa perusteella Pekka onkin valmis suosittelemaan Raskonetta myös muille saman alan toimijoille.

“Jos haluaa kustannustehokkaan ja asiantuntevan raskaan kaluston korjaamon, jossa pystytään samassa paikassa hoitamaan niin Mercedes-Benz kuin Scaniakin, niin Raskone toimii”, Pekka kehuu.  ”Lisäksi on annettava erikoismaininta siitä, että esimerkiksi Lappeenrannan korjaamossa on tarjolla ehdottomasti kaupungin nopeinta palvelua.”

Edellinen
Edellinen

Remeo pitää kiertotalouden pyörät pyörimässä Raskoneen avulla

Seuraava
Seuraava

Uusiutuvan energian osaaja Rototec Oy luottaa kalustonsa Raskoneen hoiviin