Uusiutuvan energian osaaja Rototec Oy luottaa kalustonsa Raskoneen hoiviin
Päästöjä ja kustannuksia pienentävä maalämpö ja -viileä on suosittu ratkaisu niin uudisrakentajille kuin energiasaneeraajillekin. Euroopan suurin maalämpökaivojen tuottaja Rototec toimii Pohjoismaissa 56 porapaketin eli kuorma-auton, kompressorin ja poravaunun yhdistelmän voimin, ja muiden ajoneuvojen myötä fleet nousee kolmannelle sadalle. Raskoneen valtakunnallinen korjaamoverkosto pitää niin autot kuin kompressoritkin huippukunnossa.
Vuonna 2007 perustettu Rototec Oy on ehtinyt porata jo yli 60 000 porakaivoa, eikä tahti ainakaan hidastumaan päin ole. Geoenergian täysi palvelukattaus vaatii suuren fleetin kalustoa, ja Raskone on valikoitunut yrityksen huoltokumppaniksi pitkän satunnaisemman asiakkuuden jälkeen. Esimerkiksi valtakunnallinen korjaamoverkosto ja mahdollisuus yön yli tehtäviin huoltoihin ja korjauksiin painoi vaa’assa.
”Raskone oli helppo valinta, kun ynnättiin plussia ja miinuksia”, kertoo Rototecin Suomen kalustosta vastaava koordinaattori Janne Sevälä. ”Meidän työaika on poraushommassa 7–22, jolloin yö on ainoa aika kaluston huoltoon ja korjaukseen.”
Myös Raskoneen halukkuus kouluttautua Rototecin käyttämien kompressorien huoltoon yhteistyössä Rototecin kanssa teki vaikutuksen Sevälään.
”Yhteistyön tekee helpoksi Raskoneen kyky ja halu oppia uutta ja ottaa uusia laitteita repertuaariin”, hän kehuu. ”Että saadaan samalla auto katsastukseen ja kompura huoltoon tehostaa toimintaa älyttämän paljon!”
Pidetään asiakkaiden pihamaat siistinä
Hyvin toimiva huoltokumppanuus näkyy Janne Sevälän mukaan aina lämpökaivon tilaajalle saakka.
”Hyvässä kunnossa oleva kalusto näyttää edustavalta, ja ennalta määrättyjen tarkastuksien avulla vähennetään öljyvuotoja ja muuta sotkua aiheuttavia laiterikkoja työmailla”, antaa Sevälä esimerkin. ”Laiterikon aiheuttama negatiivinen palaute saapuisi meille asti.”
Porapakettien käyttäjät ovat Rototecin toimintamallissa yrittäjiä, jotka myös ovat tyytyväisiä Raskoneen palvelutasoon ja -nopeuteen.
”Joustavuus näkyy siinä, että äkillisen laite- tai konerikon tullessa saadaan nopeasti vehkeet työn alle, tarvittaessa vaikka tien päällä”, Sevälä myhäilee. ”Raskoneen toimintamalliin kuuluu, että asiakkaista pidetään hyvää huolta.”
Satojen tuntien vuosisäästö
Raskoneen tarjoama yhden luukun toimintamalli tuottaa Rototecille vuositasolla sievoiset säästöt.
”Ei tarvita edes lyhyttä matematiikkaa siinä, että kahden korjaamon työtunnit saadaan yhteen päivään”, Janne Sevälä laskee. ”Jos meillä on yli 200 erilaista ajoneuvoa ja jokaisessa säästetään vaikka seitsemän tuntia vuodessa, on vuosisäästö melkoinen aikaisempaan kahden korjaamon malliin verrattuna.”
Toimivan huoltokumppanuuden tuoma säästö on etu, joka ymmärrettävästi haluttaisiin pitää omana hyötynä, mutta Sevälä on valmis suosittelemaan Raskonetta muillekin oman alansa yrityksille.
”Mielellään tätä kilpailuetua ei antaisi kaikille”, hän virnistää. ”Mutta Raskone on niin hyvä toimija, että voin suositella.”