Remeo pitää kiertotalouden pyörät pyörimässä Raskoneen avulla
Kun materiaalin uusiokäyttöä ja kierrätystä lisätään, on logistiikka merkittävässä roolissa. Remeo edistää kiertotaloutta 18 käsittelylaitoksen voimin ja keräämällä vuosittain noin 350 000 tonnia jätettä. 240 auton kalustonsa huollossa Remeo on luottanut jo yli kymmenen vuotta Raskoneen palveluun.
Kiertotalouden logistisen puolen toteuttaminen maanlaajuisesti pitää Remeon kalustopäällikön kiireisenä.
”Jäteala on muutakin kuin jäteastioita”, muistuttaa Isto Mehtälä. ”Siihen kuuluu kirjavaa kalustoa kuten vaihtolavoja, pesureita, erilaisia autoja ja päällirakenteita. Niiden kunnossapidossa Raskoneen todella laaja osaaminen on meille iso apu.”
Pitkä yhteistyö
Remeon historia Raskoneen kanssa ulottuu kauas. Ennen Remeolla oli omaa korjaamotoimintaa, jonka lopettamisen jälkeen kolme huoltomiestä siirtyi Raskoneelle töihin.
”Meillä on Vantaalla pitkiä yhteistyövuosia takana”, kertoo Mehtälä. ”Oma huoltovastaava käy Raskoneella syömässä henkilöstön kanssa ja vaihtelee kuulumisia.”
Raskoneen valikoitumiseen kumppaniksi alun perinkin vaikutti osaamisen laajuus.
”Joka paikassa ei osata korjata tämän alan päällirakenteita”, Isto Mehtälä muistuttaa. ”Raskoneella se on vahvasti hallussa, mikä teki heistä luonnollisen yhteistyökumppanin.”
Laajuudesta kilpailuetua
Remeon näkökulmasta päällirakenteiden korjaus samassa paikassa on enemmänkin kuin vain mukavuuskysymys.
”Se puolittaa huoltopäivien määrän, jolloin kaluston käyttöastetta saadaan nostettua”, linjaa Mehtälä. ”Se vähentää vara-autojen tarvetta – kuin saisi ylimääräisiä autoja käyttöön!”
Myös huollettavien merkkien laaja kirjo ja mittava korjaamoverkosto on asiakkaan etu. ”Ei tarvitse miettiä mihin mikäkin merkki ajetaan, kun osoite on aina sama”, Mehtälä virnistää. ”On myös tosi tärkeää, että pystymme keskittämään koko Suomen mittakaavassa kunnossapidon ja kulut yhdelle suurelle yhteistyökumppanille”.
Toimialaa palvelevat aukioloajat
Raskoneen laajat aukioloajat saavat kiitosta myös Isto Mehtälältä.
”Kolmessa pisteessä on yövuoro käytössä, jolloin autot eivät seiso päiväsaikaan korjaamolla”, kiittelee Mehtälä. ”Se merkitsee parempaa toimitusvarmuutta meidän asiakkaille.”
Kaluston käyttöastetta nostaa myös Raskoneen kanssa laadittu ennakoivan húollon ohjelma, joka auttaa pitämään pyörät pyörimässä.
”Yllätyksiä tulee päivittäin”, Mehtälä muistuttaa. ”Pienikin asia voi pysäyttää, mutta kun pyörähtää korjaamon kautta, saa apua ja matka jatkuu.”
Myös kuljettajat arvostavat Raskoneen joustavuutta.
”Joskus on kalustorikkoja tien päällä, jolloin Raskoneelta on saatu huoltoautolla ensiapua tai korjaus”, kehuu Mehtälä. ”Sijainnit ja aukioloajat palvelevat meitä ja kuskeja, jotka ovat todella kiitollisia ripeästä avusta.”
Szepaniak Oy turvaa teollisuuden raaka-ainekuljetuksia ja lämmityksen huoltovarmuutta Raskoneen avulla
Puu- ja hakekuljetukset ovat kriittisessä roolissa niin mekaanisessa ja kemiallisessa metsäteollisuudessa kuin kaukolämmön tuotannossakin. Pääasiassa Itä- ja Keski-Suomessa erilaisia logistiikkapalveluita tarjoava Szepaniak Oy parantaa kuljetustensa sujuvuutta Raskoneen avulla.
Imatralta käsin toimiva, yli 50-vuotias Szepaniak Oy on erikoistunut metsäteollisuuden ja energialaitoksien tarpeisiin vastaaviin puutavaran kuljetus- käsittely- ja varastointipalveluihin yhteensä 130 hengen henkilökuntansa ja monipuolisen kaluston voimin. Maantiellä heidän kalustonsa kuljettaa metsäteollisuuden alkutuotteita ja energialaitosten polttoainetta kuten puuta, haketta, kuorta ja turvetta.
”Korona-aikaan ajettiin Itä-Suomesta lämpölaitoksille tavaraa kehäkolmosen sisäpuolelle huoltovarmuustehtävissä”, muistelee toimitusjohtaja Pekka Szepaniak. ”Edelleen talvipakkasten aikaan ajetaan 24/7, kun on haastavimmat kelit.”
Kuljetusten sujuvuutta ja ympäristöystävällisyyttä yritys varmistaa yhtäältä viimeistä tekniikkaa edustavalla uudella kalustolla, toisaalta toimivalla kumppanuudella Raskoneen kanssa.
”Kaiken merkkiset autot ja perävaunut – Raskone hoitaa huollot ja korjaukset”, kehuu Pekka jo 90-luvulla alkanutta yhteistyötä. ”Katsastuspalvelu, jarruajot ja akselien suuntaukset ovat myös tärkeä osa yhteistyötä. Eniten käytämme Lappeenrannan korjaamoa, mutta myös Mikkelin ja Joensuun toimipisteitä.”
Joustavaa osaamista
Hydrauliikka on tärkeässä osassa puu- ja hakekuormien käsittelyssä. Puhtaat hydrauliikkaviat hoituvat Szepaniak Oy:n omalla korjaamolla, mutta määräaikaishuoltojen yhteydessä havaitut hydrauliikkaviat korjataan Raskoneella samalla kertaa.
”Samalla pysäkillä seisomisella saadaan kaikki kerralla kuntoon”, kuvailee Pekka Szepaniak. ”Samaa on kokeiltu myös renkaiden kanssa: jos huoltomies huomaa rengasvian, hoitaa rengasfirma asian kuntoon Raskoneen tiloissa.”
Pekka Szepaniak arvostaa myös Raskoneen pitkiä aukioloaikoja, jotka koituvat suoraan heidänkin asiakkaidensa eduksi.
”Jos autossa ilmenee vaikkapa iltavuoron alussa kello 15 jälkeen joku pieni vaurio, ei tarvitse sanoa asiakkaalle, että auto seis ja seuraavana aamuna korjaamoon”, Pekka kuvailee. ”Auton voi korjata illalla ja se on jo aamuvuoron alussa liikenteessä.”
Kuljettajien apuna
Raskoneen joustavuutta arvostetaan myös ratin takana. Oman korjaamon sulkeuduttua klo 16 voi kuljettaja soittaa Raskoneelle, jos illalla perävaunussa tai nosturissa on ongelmia.
”Usein perävaunun jarrusatulan ja jarrulevyn välissä voi olla maantiepölyä tai kiviä laahaamassa”, kertoo Pekka Szepaniak. ”Raskoneella on voitu tutkia heti, pitääkö vaihtaa osia ja saatu auto liikenteeseen saman tien. Toimitus on viivästynyt, muttei katkennut!”
Kokemuksiensa perusteella Pekka onkin valmis suosittelemaan Raskonetta myös muille saman alan toimijoille.
“Jos haluaa kustannustehokkaan ja asiantuntevan raskaan kaluston korjaamon, jossa pystytään samassa paikassa hoitamaan niin Mercedes-Benz kuin Scaniakin, niin Raskone toimii”, Pekka kehuu. ”Lisäksi on annettava erikoismaininta siitä, että esimerkiksi Lappeenrannan korjaamossa on tarjolla ehdottomasti kaupungin nopeinta palvelua.”
Uusiutuvan energian osaaja Rototec Oy luottaa kalustonsa Raskoneen hoiviin
Päästöjä ja kustannuksia pienentävä maalämpö ja -viileä on suosittu ratkaisu niin uudisrakentajille kuin energiasaneeraajillekin. Euroopan suurin maalämpökaivojen tuottaja Rototec toimii Pohjoismaissa 56 porapaketin eli kuorma-auton, kompressorin ja poravaunun yhdistelmän voimin, ja muiden ajoneuvojen myötä fleet nousee kolmannelle sadalle. Raskoneen valtakunnallinen korjaamoverkosto pitää niin autot kuin kompressoritkin huippukunnossa.
Vuonna 2007 perustettu Rototec Oy on ehtinyt porata jo yli 60 000 porakaivoa, eikä tahti ainakaan hidastumaan päin ole. Geoenergian täysi palvelukattaus vaatii suuren fleetin kalustoa, ja Raskone on valikoitunut yrityksen huoltokumppaniksi pitkän satunnaisemman asiakkuuden jälkeen. Esimerkiksi valtakunnallinen korjaamoverkosto ja mahdollisuus yön yli tehtäviin huoltoihin ja korjauksiin painoi vaa’assa.
”Raskone oli helppo valinta, kun ynnättiin plussia ja miinuksia”, kertoo Rototecin Suomen kalustosta vastaava koordinaattori Janne Sevälä. ”Meidän työaika on poraushommassa 7–22, jolloin yö on ainoa aika kaluston huoltoon ja korjaukseen.”
Myös Raskoneen halukkuus kouluttautua Rototecin käyttämien kompressorien huoltoon yhteistyössä Rototecin kanssa teki vaikutuksen Sevälään.
”Yhteistyön tekee helpoksi Raskoneen kyky ja halu oppia uutta ja ottaa uusia laitteita repertuaariin”, hän kehuu. ”Että saadaan samalla auto katsastukseen ja kompura huoltoon tehostaa toimintaa älyttämän paljon!”
Pidetään asiakkaiden pihamaat siistinä
Hyvin toimiva huoltokumppanuus näkyy Janne Sevälän mukaan aina lämpökaivon tilaajalle saakka.
”Hyvässä kunnossa oleva kalusto näyttää edustavalta, ja ennalta määrättyjen tarkastuksien avulla vähennetään öljyvuotoja ja muuta sotkua aiheuttavia laiterikkoja työmailla”, antaa Sevälä esimerkin. ”Laiterikon aiheuttama negatiivinen palaute saapuisi meille asti.”
Porapakettien käyttäjät ovat Rototecin toimintamallissa yrittäjiä, jotka myös ovat tyytyväisiä Raskoneen palvelutasoon ja -nopeuteen.
”Joustavuus näkyy siinä, että äkillisen laite- tai konerikon tullessa saadaan nopeasti vehkeet työn alle, tarvittaessa vaikka tien päällä”, Sevälä myhäilee. ”Raskoneen toimintamalliin kuuluu, että asiakkaista pidetään hyvää huolta.”
Satojen tuntien vuosisäästö
Raskoneen tarjoama yhden luukun toimintamalli tuottaa Rototecille vuositasolla sievoiset säästöt.
”Ei tarvita edes lyhyttä matematiikkaa siinä, että kahden korjaamon työtunnit saadaan yhteen päivään”, Janne Sevälä laskee. ”Jos meillä on yli 200 erilaista ajoneuvoa ja jokaisessa säästetään vaikka seitsemän tuntia vuodessa, on vuosisäästö melkoinen aikaisempaan kahden korjaamon malliin verrattuna.”
Toimivan huoltokumppanuuden tuoma säästö on etu, joka ymmärrettävästi haluttaisiin pitää omana hyötynä, mutta Sevälä on valmis suosittelemaan Raskonetta muillekin oman alansa yrityksille.
”Mielellään tätä kilpailuetua ei antaisi kaikille”, hän virnistää. ”Mutta Raskone on niin hyvä toimija, että voin suositella.”
Laajat aukiolot, monimerkkisyys ja joustavuus kumppanuuden perustana - ED Logistiikka
Asiakkaamme pitävät elämäsi kuljetukset liikkeessä, jotta jokaisen Suomalaisen arki olisi mahdollisimman sujuvaa.
ED Logistiikka kuljettaa tavara- sekä elintarvikekuljetukset ympäri Pirkanmaan. Lisäksi yhtiöltä löytyy vuosien kokemus terminaalitoiminnasta.
Kuljetusliike ED-Logistiikka on toiminut jo useamman vuosikymmenen ajan, vain nimi on muuttunut vuosien varrella. Toiminta on pysynyt nimenmuutoksesta huolimatta samana. Laajat palvelut vaativat myös monipuolisesti erilaista kuljetuskalustoa. Kuljetuskalustoa löytyykin lähes 60 ajoneuvon verran aina pakettiautoista lämpösäädeltyihin kuorma-autoihin.
Arjen sujuvuuden varmistamiseksi vaaditaan täsmällistä kalustonhallintaa sekä huolto- ja korjauskumppania, jonka kanssa kaluston kunnossapito sujuu mahdollisimman vaivattomasti, sekä kustannustehokkaasti.
”Kuljetuksemme ovat keskenään erilaisia, eikä ajoneuvon korjauksen tai huollon ajaksi ole aina mahdollista järjestää korvaavaa kalustoa. Siksi yksi tärkeimmistä tekijöistä huoltokumppania valitessamme oli laajat aukiolot, monimerkkiosaaminen sekä joustavuus. Raskone vastasi tarpeisiimme ja näen että kumppanuus toimii juuri edellä mainittujen tekijöiden vuoksi. Laajat aukiolot ja joustava työnjärjestely helpottavat kaluston huoltojen ja korjausten järjestelyä. Ajoneuvot saadaan työn alle pikaisestikin, mikäli tilanne niin vaatii. Lisäksi meille on nimetty oma työnjohtaja, joka vastaa meidän asiakkuudestamme sekä tuntee tarpeemme läpikotaisin.” kertoo ED-Logistiikan Lassi Lahti.
ED-Logistiikka on ottanut käyttöön myös uuden kalustonhallintajärjestelmän, hallinnan yksinkertaistamiseksi. QR koodin skannaamalla päästään käsiksi ajoneuvon historia- ja huoltotietoihin. Luonnollisesti tämä säästää aikaa enemmän itse liiketoimintaan sekä helpottaa myös ennakoimaan kaluston huolto- ja korjaustarpeita.
”Yhteistyössä Raskoneen kanssa olemme laatineet kalustollemme räätälöidyn huoltosuunnitelman, tarpeidemme mukaisesti. Tämä auttaa meitä ennakoimaan kiinteiden töiden huoltokustannuksia, sekä takaa ajoneuvojen säännöllisen huollon ja ylläpidon. Vältymme myös suuremmilta remonteilta ja ylimääräisiltä kulueriltä.” kertaa Lassi.
Pirkanmaalla liikennöivät toimijat asioivat Raskoneen toimipisteessä Tampereella. Raskone Tampereen korjaamopäällikkö Petri Tuominen kertoo, että Raskoneella halutaan panostaa kumppanuuksiin.
” Edellytykset kumppanuuden rakentamiselle ja ylläpidolle on avoin keskusteluyhteys, jotta asiakkaita voidaan palvella mahdollisimman hyvin ja laajasti. Meille ei ole väliä onko asiakkaalla yksi ajoneuvo vai vastaavasti 100 ajoneuvoa – meille kaikki ovat samassa asemassa ja asiakkuutta hoidetaan samanarvoisesti, vaikka toimintaperiaatteet eroavatkin toisistaan.”
Lassi Lahti summaa ED-logistiikan puolesta lopuksi voivansa suositella Raskoneen palveluita myös muille huolto- ja korjauskumppania etsiville, sillä yhtiö on vuosien saatossa kehittänyt toimintaansa asiakkaiden tarpeisiin sopivaksi.
Raskone palvelee Kuljetusliike J. Tiainen Oy:n huolto- ja korjaustarpeissa joustavasti ja asiakaslähtöisesti
Kuljetusliike J.Tiainen Oy on kuljettanut lähetyksiä jo vuodesta 1993 ympäri Pohjanmaata ja sieltä Tampereelle saakka.
Raskoneen asiakkaana yhtiö on ollut jo pidemmän aikaa, mutta aktiiviseen asiointiin on siirrytty paikallisen toimipisteen Mercedes-Benz merkkiedustuksen myötä. Kaiken kaluston saa kätevästi huollettua ja korjattua saman katon alla.
”Vaikka pyrimme ennakoimaan huoltoja niin yllätyksiäkin kaluston kanssa ilmenee. Silloin kumppanilta vaaditaan joustavuutta ja siinä Raskone on onnistunut erittäin hyvin”, kertaa logistiikkapäällikkö Tero Määttänen.
Aikoinaan Raskone on valikoinut huoltokumppaniksi, sillä kaluston saaminen työn alle sujui ripeästi ja yksinkertaisesti. Tarvittavat huolto- ja korjaustoimenpiteet järjestyvät joustavalla aikataululla sekä tietoa korjauksen ja huollon tilanteesta annetaan riittävästi. Sujuva tiedonkulku helpottaa kuljetusalan yrittäjää työnjärjestelyissä.
Kuljetusliike rohkaisee myös muita toimijoita kokeilemaan Raskoneen palveluita.
”Korjaamolla ei tule oloa että viedään asiakkaan rahat pois, siellä tervehditään ja palvellaan. Raskoneella on joustavaa, rentoa ja asiantuntevaa palvelua.”
Raskone mukana pitkäaikaisen asiakkaan Kuljetus A. Korkeamäen reiteillä –korjaamopalveluita jo vuodesta 2005
Kuljetus A. Korkeamäki Oy on vuonna 1994 perustettu taksialan perheyritys. Sittemmin vuonna 2003 Korkeamäki on laajentanut toimintaansa tavarakuljetuksiin, joka onkin nykyisin yhtiön päätoimialaa.
Kyydissä kulkee kaikkea aina paketeista varaosiin sekä lehtiin.
Yhtiö operoi toimintaansa neljällä kuorma-autolla sekä 17 pakettiautolla ja Raskone onkin saanut huolehtia ajoneuvojen huolloista ja korjauksista jo vuodesta 2005.
Toiminnoillaan Raskone pitää pyörät pyörimässä
Kuljetus A. Korkeamäen toimitusjohtaja Aki Korkeamäki kertookin että palveluissamme parasta on ehdottomasti nopeus.
”Saamme autot Raskoneelle työn alle, tai vähintäänkin vian selvitykseen heti kun vika ilmenee. Tällöin varaosat saadaan nopeasti tilaukseen ja mahdolliset seisontapäivät minimoidaan.
Lisäksi koko maan kattava korjaamoverkosto palvelee meidän tarpeita ajoreiteillämme laajoine aukioloaikoineen, sillä autojen pyörät pyörivät lähestulkoon ympäri vuorokauden.
Erityiskiitos helposti lähestyttävälle, joustavalle henkilöstölle joka tekee asioinnista helppoa ja mukavaa. ”
Näillä toiminnoilla Raskone pitää meidän pyörämme pyörimässä – summaa Aki kokemuksiaan.
Ammattitaitoinen ja monipuolinen korjaamoyritys Raskone huolehtii Kuljetusliike Järvimäen korjaus- ja huoltotarpeista — Toimiva ja turvallinen kalusto tuo logistiikkayritykselle työrauhan
Kun korjaus- ja huoltotyöt organisoidaan asiakaslähtöisesti, asiakas saa kaipaamansa palvelut tarvittaessa myös lyhyellä varoitusajalla. Palveluiden ulkoistaminen vapautti Kuljetusliike Järvimäen resurssit kuljetustoiminnan johtamiseen ja organisointiin.
Kun korjaus- ja huoltotyöt organisoidaan asiakaslähtöisesti, asiakas saa kaipaamansa palvelut tarvittaessa myös lyhyellä varoitusajalla. Palveluiden ulkoistaminen vapautti Kuljetusliike Järvimäen resurssit kuljetustoiminnan johtamiseen ja organisointiin.
Seinäjokelaisesta Kuljetusliike Järvimäestä tuli Raskoneen asiakas syyskuussa 2022. Kuljetusliike Järvimäki on lämpötilasäädeltyjen elintarvikekuljetusten nimekäs ja perinteikäs toimija, joka ajaa noin 40 auton ja 60 perävaunun kalustollaan lämpötilasäädeltyjä elintarvikekuljetuksia sekä kotimaassa että Skandinavian ja Baltian alueilla. Suuri määrä kalustoa vaatii paitsi suunnitelmallisen, myös spontaanin, ketterän ja asiantuntevan korjaus- ja huoltopalvelukumppanin.
Yhteistyö Raskoneen kanssa alkoi, kun Kuljetusliike Järvimäki Oy:n ja Ilpo Salomaa Oy:n omistama Kaarto Service Oy möi oman korjaamoliiketoimintansa Raskone Oy:lle.
— Kuljetusalaa kuritti ensin pandemia ja sittemmin kasvaneet polttoainekustannukset ja työvoiman saatavuuden haasteet. Kun korjaus- ja huoltoasiat on nyt ulkoistettu, pystyn keskittämään kaiken huomioni kuljetusliikkeen toimintaan, Kuljetusliike Järvimäen toimitusjohtaja ja osakas Ari Järvimäki kiittelee.
Monipuolisia palveluita nopeasti ja kustannustehokkaasti saatavilla
Yhteistyökumppanuus Raskoneen kanssa on sujunut kauppojen jälkeen mallikkaasti. Kuljetusliike Järvimäki peräänkuuluttaa korjaamo- ja huoltotoimijaltaan paitsi kustannustehokkuutta, myös palveluiden nopeaa saatavuutta silloin, kun erilaisia tarpeita ilmenee. Kun korjaus- ja huoltotyöt on asiakaslähtöisesti järjestelty, asiakas pääsee kalustonsa kera kaipaamiensa palveluiden äärelle myös hyvin lyhyellä varoitusajalla. Näihin tarpeisiin Raskone on pystynyt ketterästi vastaamaan.
— Kustannuspuoli on pysynyt myös kohtuullisena, mutta kyllä palvelujen saatavuus menee usein jopa kustannusten edelle, Kuljetusliike Järvimäen kalustovastaava Tomi Järvimäki kertoo.
Kuljetusliike Järvimäen liiketoiminnasta liikevaihdollisesti reilu puolikas on runkoliikennettä pääkaupunkiseudun ja Pohjanmaan välillä. Raskoneen joustavuuden ja ketteryyden ansiosta ajoneuvoa ei tarvitse ottaa sivuun, vaan tarvittavat huolto- ja korjaustoimenpiteet voidaan suorittaa vuorojen välissä. Raskoneen ammattitaitoinen ja helposti lähestyttävä henkilöstö pystyy tarjoamaan asiakkaan kalustolle parhaiten soveltuvat palvelut hyvin joustavasti ja asiakaslähtöisesti. Valtaosa Kuljetusliike Järvimäen ajokalustosta on Scaniaa, jonka erityispiirteet Raskone tuntee osana monipuolista osaamistaan.
Kuljetusliike Järvimäki teetättää Raskoneella tällä hetkellä korjaukset, huollot ja katsastukset. Omasta korjaamoliiketoiminnasta luopuminen on tuntunut jopa helpottavalta, kun toiminta on nyt pätevän ammattilaisen ohjaksissa. Yhteistyö jatkuu ja syvenee myös tulevaisuudessa.
— Toivomme Raskoneen täyttävän tarpeemme hyvin myös jatkossa — alku ainakin näyttää lupaavalta, Järvimäki kehuu.